Persluchttanks uit voorraad - ICH BV

Persluchttanks uit voorraad

Ze waren al in ons assortiment te vinden, maar liggen nu zelfs t/m 900 liter op voorraad.
In dit artikel lees je meer over de persluchttank.

Een persluchttank dient als buffer om constante toevoer van perslucht te garanderen, vooral wanneer de compressor niet continu lucht levert of wanneer de vraag naar perslucht fluctueert. Door de perslucht tijdelijk op te slaan, hoeft de compressor minder vaak aan- en uit te schakelen. Dit vermindert slijtage aan de compressor en aan de gereedschappen.

Lucht bevat watermoleculen en tijdens het samenpersen vormen deze waterdruppels.  Daar komt bij dat er bij samenpersen veel warmte ontstaat, met condens als gevolg. Daarom wordt er een aftap op de tank geplaatst, zodat het water afgetapt kan worden. 

Documentatie

Hieronder staat de documentatie van gegalvaniseerde en rvs persluchttanks.

PDF afbeelding
Documentatie RVS persluchttank
PDF afbeelding
Documentatie galvaniseerde persluchttank

FAQ over persluchttanks - Veelgestelde vragen

Een compressor kan in principe zonder persluchttank werken, maar dat betekent wel dat de compressor steeds aan en uit schakelt. Dit kan meer slijtage veroorzaken. Een persluchttank slaat perslucht op, waardoor een compressor niet steeds reageert op de wisselende afname. De persluchttank is dus een buffer tussen de compressor en installatie. Hier is dus niet een standaard formule voor. 

We kunnen uiteraard met u meedenken, stuur dan uw vraag naar verkoop@ichbv.nl.

 

De persluchtbehoefte wordt berekend door te kijken naar hoeveel lucht alle aangesloten machines, gereedschappen en processen verbruiken per tijdseenheid. Dit doe je door het verbruik van alles bij elkaar op te tellen en in te schatten hoe intensief elk apparaat gebruikt wordt. Het is belangrijk om ook meteen rekening te houden met lekkages, slijtage en toekomstige uitbreidingen. Dit hangt ook samen met de gekozen compressor. 

Elektrolytisch verzinken is een manier om een stalen voorwerp te voorzien van een laag zink. Hierbij wordt een bad vol met een zinkoplossing onder stroom gezet, waardoor een chemische reactie ontstaat waarbij het zink met het stalen oppervlakte versmolten wordt. Hierdoor hecht zink, in een dunne laag op de oppervlakte. Bij elektrolytisch verzinken gaat het niet om vloeibaar zink, maar om een zinkoplossing. Dat betekent dat de vloeistof hele kleine deeltjes zink bevat en deze worden geladen wanneer er elektriciteit op het product gezet wordt. 

 

Thermisch verzinken valt technisch gezien niet onder galvaniseren. Bij deze methode wordt een voorwerp in een bad met heet, vloeibaar zink gedompeld. Zink heeft een smeltpunt van 419 graden, dus om het vloeibaar te maken, moet het bad erg heet zijn. Hier komt geen elektriciteit aan te pas. 

Het resultaat is hetzelfde: een oppervlakte bedekt met een laag zink. Bij thermisch verzinken is deze laag doorgaans wel wat dikker. Dit heeft zowel voor- en nadelen: het is duurder en de kleine ruimtes raken (onbedoeld) ook gevuld met zink. Zo kan schroefdraad helemaal verstopt raken. 

Roest ontstaat door combinatie van vocht en zuurstof. De tanks ondergaan altijd een druktekst en deze wordt doorgaans met water gedaan. Daarnaast zitten er ook kleine druppels (waterdamp) in de lucht. Tijdens het comprimeren van lucht in een compressor wordt deze waterdamp geconcentreerd. Als de gecomprimeerde lucht afkoelt, condenseert het vocht in de tank, wat leidt tot de vorming van waterdruppels.

De combinatie van water, zuurstof uit de lucht en het metaaloppervlak van de tank leidt tot een chemische reactie, waarbij ijzer in het metaal oxideert. Dit proces staat bekend als oxidatie, waarbij ijzer oxide (roest) ontstaat.

Met name lichte vorming van roest /vliegroest is erg lastig te voorkomen. Dit zou namelijk gepaard gaan met enorme kosten en dat is het vaak niet waard. Het is goedkoper om iets meer filters te plaatsen dan een rvs tank te kopen.

Deze maatregelen helpen de levensduur van de persluchttank te verlengen en roestvorming te minimaliseren:

– De aftapventielen onderaan de tank regelmatig openen om condenswater te verwijderen.
– Gebruik luchtfilters en luchtdrogers om vocht uit de lucht te verwijderen voordat deze de tank binnengaat.
– Regelmatige inspectie en onderhoud van de tank om roestvorming vroegtijdig te detecteren en te behandelen.
– Plaats luchtfilters en condensafscheiders ook ná de persluchttank om eventuele resten te filteren. Dit zal de levensduur van de installatie verder bevorderen.
– Kies voor een rvs of gegalvaniseerde 
persluchttank. Hierdoor neemt de kans op roestvorming significant af. Let op: oxidatie is nooit volledig uit te sluiten. 

Voorkomen is beter dan genezen. Plaats altijd condensafscheiders en filters na de persluchttank om eventueel condens en/of roestdeeltjes op te vangen. Wanneer deze in het persluchtleidingnet terechtkomt, is de kostenpost vaak groter dan wanneer men had geïnvesteerd in een paar filters. 

Doorgeroeste tanks

Oxidatie tast metaal aan, waardoor het dunner en zwakker wordt. Dit verhoogt het risico op lekken of zelfs scheuren, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Daarom zijn er regels met betrekking tot het periodiek testen van persluchttanks. 

Verstopping en schade aan apparatuur

Roestdeeltjes kunnen in de perslucht terechtkomen en door het systeem worden meegevoerd. Dit kan schade veroorzaken aan aangesloten apparatuur, pneumatische gereedschappen en machines die gevoelig zijn voor verontreinigingen.

Hierbij kunnen filters, leidingen en kleppen verstoppen, waardoor de werking van het persluchtsysteem wordt belemmerd. Dit kan leiden tot hogere onderhoudskosten en stilstand van machines.

Zoals altijd hangt dit af van verschillende factoren: des te beter de lucht gefilterd wordt en het vocht afgescheiden wordt, des te minder vaak onderhoud nodig is. Aangezien de luchtvochtigheid hierin ook een rol speelt, is dat lastig te zeggen. Ook de gebruiksintensiteit, het medium en andere externe omgevingsfactoren kunnen een rol spelen. De meeste bedrijven houden het globaal op één keer per maand, waarbij het condenswater wordt afgetapt en filters schoonmaken. 

Naast regelmatig onderhoud is het natuurlijk ook belangrijk om eens in de zoveel tijd groot onderhoud uit te voeren. Hierbij kan ook gedacht worden aan de persluchtkeuring voor drukapparatuur. Meer weten hierover?  Klik dan hier voor algemene info, of hier om naar een keuzehulp te gaan m.b.t. PED-keuring. Let op: het gaat hierbij om externe links, ICH is niet verantwoordelijk voor de (on)juistheid van deze informatie. 

Artikelsleutel persluchttanks

Hieronder volgt uitleg over de opbouw van het artikelnummer.


GALV
staat voor het materiaal waaruit de persluchttank bestaat. Dit kan ook rvs of een RAL-kleur zijn. Bij een RAL-kleur is de tank alleen geverfd. Er kan dus makkelijker roest vormen, met name op het schroefdraad (hier gaat de lak er vaak als eerste af).

100 staat voor de capaciteit, oftewel hoeveel liter er in de tank past. Er zijn zelfs tanks verkrijgbaar van 10.000 liter!

11 staat voor de maximale werkdruk (bar). Er zijn meerdere mogelijkheden, maar 11 bar is standaard. 

H staat voor horizontaal. De tank is ook verkrijgbaar in een verticale uitvoering.

-10 geeft het temperatuurbereik weer. Dit is standaard -10°. Op aanvraag is -20°C of een ‘oxigen’ uitvoering mogelijk. 
Persluchttank artikelnummer